måndag 6 februari 2012

Fokusera och Damask

Det första jag tänkte idag
var att fokusera på att bli klar med allt som distraherar
så att jag kan sitta ner och skriva det jag vill
Bara ta hand om det viktigaste först
Så jag kan fokusera sen
Så jag gjorde söndagslektionerna till de härliga små barnen i kyrkan
förberedde skrivarträffen med stora härliga vuxna och ungdomar till på lördag
tänkte på skrivandet som jag ville raskt komma fram till
pratade med en god vän som var väldigt pratsugen medan jag scannade in en del gamla foton och skickade till en dotter som behövde dem
Skickade in arbetsgivardeklarationen
Bytte skrivarfärgpatron när lampan lyste och blinkade
Och tänkte på skrivandet som jag längtade till
Skrev ut bokföringsgrejer
Gjorde momsrapporten
Hörde skrivaren bryta ihop med ett dån
Lekte maskiniskt och mekaniker i en halvtimme med lampa, glasögon, brevkniv, liten vass kniv och en lång gurkgaffel - sen fick jag loss häftstiftet som på något märkligt sätt tagit sig in i de rullande delarna i skrivaren
Höll andan och tänkte på skrivandet - skulle jag komma fram till det?
Skrev ut ett papper till
Pust!
Sände upp en tacksamhetsbön
Mejlade revisorn - vad är fel?
En väninna ringde - inte såå långt samtal
värmde te - har missat lunch
lånade om böcker och mejlade om andra jag behöver
värmde teet igen
satte på värmen därnere - huuu kallt - 15 grader
fixade bondomelett och pratade med mamma
hon läser manuset som jag lämnade igår
gillar - som väl är
Hon undrar vad jag har skrivit idag ...
Klockan sex ska vi äta
klockan fem fick jag tid till mitt skrivande
lika bra att laga till maten innan jag sätter mig med skrivandet
sätter grönt och potatis och isterband i ugnen och går upp
Nu ska här fokuseras på skrivande men lite problem... ringer mamma - hur långt skickade jag till dig? Fick du det senaste? Hur var det? Kommer inte in i hur det var i lördags i huvudet...
Suck - skriver ut de sista oredigerade sidorna, dem med massor av idéer och sånt som ska pusslas ihop - eventuellt komma med... eller kastas.
Bara att erkänna ...
Hinner inte skriva något idag
Tar penna och markerar olika delar och olika förslag
En sax löser virrvarret
Nu sitter jag och ser på en massa olika högar av små papperslappar
Jag får fokusera på att få ordning på dem imorgon.
...
Imorgon ska det fokuseras på bara det.
-------------------------------------------------------------
Damask
i en ask
inget för en puttefnask
Bara för en fin
dam i krinolin
eller en herreman
som gillar att se ut som om foten var i ban'
--------------------------------------------
---------------------------------------

Jag har en stor önskan: att fler människor - mig själv inräknat - ska hitta frid i livet. Därför startade jag upp Vila i Frid. Steg för steg vann min beslutsamhet över tröttheten. Nu är jag i ett stadie där skrivandet utvecklas. Det är härligt och helt på grund av Skrivpuff, skulle jag tro. DAgens ord där var FOKUSERA. När den inte fungerar så finns annars min egen nya Hjärnberikad.  Dagens ord är DAMASK!  
   Skriver om ett ord om dagen för att pigg upp hjärnan. Och på Den lilla mannen - som är ett LillaLängtanprojekt. Läs mer på Vila i Frid om min Andliga sida.

3 kommentarer:

  1. Å så väl jag känner igen mig. Ska bara...
    Det här var bra!

    SvaraRadera
  2. Låter som en betydligt mer produktiv dag än min! Rent textmässigt blir det lite ofokuserat (för att fortsätta på temat :)) efter "Pust!", annars snabbläst och kul.

    SvaraRadera
  3. Men du hann skriva en lång puff i alla fall...

    SvaraRadera